Суббота, 2025-06-14, 5:03 PM
Приветствую Вас Гость | RSS

Сайт вчителя початкових класів Загребельної Тамари Дмитрівни

Категории раздела
Методичні рекомендації [10]
Поради батькам [6]
Виховна робота [6]
Сторінка для школярів [2]
Новини [2]
Цікаве з життя учнів класу
Презентації до уроків [14]
В цьому розділі зібрані презентації до уроків, які я використовую в своїй роботі
Мої уроки. Українська мова [3]
Тут представлені уроки з української мови для початкових класів
Мої уроки. Літературне читання [3]
Тут представлені уроки з літературного читання для початкових класів
Мої уроки. Математика [4]
Тут представлені уроки з математики для початкових класів
Мої уроки. Природознавство [1]
Тут представлені уроки з природознавства для початкових класів
Статистика

Онлайн всего: 9
Гостей: 9
Пользователей: 0

Главная » 2015 » Июнь » 26 » Педагогічне дослідження "Розвиток навичок читання"
2:37 PM
Педагогічне дослідження "Розвиток навичок читання"
ПРИАЗОВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

ПЕДАГОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ З ТЕМИ: «РОЗВИТОК НАВИЧОК ЧИТАННЯ»



Вчитель ЗАГРЕБЕЛЬНА ТАМАРА ДМИТРІВНА

2014 – 2015 н.р.
На успішність учнів впливає значна кількість різноманітних факторів. Але одним із найважливіших є вміння свідомо, правильно, виразно та швидко читати. У дитини, яка не вміє добре читати, виникають певні труднощі під час виконання домашніх завдань, їй нецікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування із книгою, тому що читання приносить не задоволення , а муку.
Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно, щоб успішно її розвивати, необхідно правильно розуміти основи цього процесу та насамперед те, що читання – це психофізіологічний процес, залежний від особистості, швидкості реакції, якості зору, темпераменту. Так, холерики швидко говорять і читають, а флегматики та меланхоліки – значно повільніше. Проте, все ж, унаслідок відповідних вправлянь техніка читання зростає і в них.
Моніторингові дослідження з техніки читання я веду, починаючи з 1 класу. Перший раз техніку читання перевіряю в грудні 1 класу, а потім – щомісячно. Результати маю такі:
№ Прізвище груден січень лютий берез. квітень травен
1. Бєлоусов А 18 20 24 21 23 25
2. Камерча Т 15 21 24 30 27 27
3. Лещенко І 34 38 41 42 43 46
4. Ніколаєва Р 20 21 24 29 30 32
5. Процюк С. 56 58 57 45 48 54
6. Чугай С. 26 32 38 39 42 47

Спостерігаючи , як кожного місяця техніка читання міняється, я прикладаю всіх зусиль для того, щоб вона зростала, щоб дітям було цікаво читати, а значить вчитися.
Перш за все, кожний урок читання розпочинаю з 5 хвилин вільного читання. Діти носять до школи художні книжки і читають їх на початку уроку читання. Кожна дитина має читацький щоденник, який заповнює по мірі того, як прочитає нову книгу або оповідання чи казку.
На уроках читання більшу частину уроку діти читають. Для цього я використовую різні види читання:
-читання вголос, мовчки, ланцюжком по абзацу, ланцюжком по реченню, читання напівголосно, читання найкращого місця в оповіданні, читання уривку, до якого можна підібрати приказку, читання в особах, конкурсне читання віршів, читання і знаходження правди і видумки, читання і знаходження речень, які стали приказками, вибіркове читання і т.ін.
У ході читання відпрацьовувати інформацію допомагають три блоки. Перший – зоровий аналізатор (сприйняття тексту рухом очей), другий – мовний (інформація промовляється – артикулюється) і третій – слуховий ( слухається мовленнєвий переказ сприйнятого). Важливу роль тут відіграє образ слова, оскільки воно пов´язане з певним змістом. Часто, бачачи слово під час багаторазового читання, ми сприймаємо і букви, і його загальну форму, і слово у вигляді окремих образів та цілих частин фраз. Від ступеня розвитку зорового, мовленнєвого та слухового аналізаторів залежить і активність пізнавальної діяльності. Мовленнєвому розвитку учнів (особливо в перших класах) сприяють ігри. Вони також корисні і в 2 класі. Я використовую такі:
РОЗГУБИЛИСЯ СКЛАДИ
Із поданих складів утворити слова.
НО ВА НИ ЛО ЛИ МО МИ СИ СО МА НА
(Нова, лимони, сова, носили, малина)
ВІТРЯЧКИ
Один учень дивиться, не зводячи з крапки очей, намагаючись побачити букви, що є поряд із крапкою, читає. Другий дивиться йому знизу в очі, стежить, чи справді вони нерухомі.
Х В
А У
Х О . М А С У . Х О
Т Х
А О
АЛЬФОБУКВОЇД
За даними цифрами відшукати букви і скласти слово або речення.
1 2 3 4 5 6 7 8
1 А Б В Г Г Д Е Є
2 Ж З И І Ї Й К Л
3 М Н О П Р С Т У
4 Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю
5 Я

Наприклад: малина (3;1) (1;1) (2;8)(2;3) (3;2) (1;1)
ШИФРОГРАМИ
Розставити букви в порядку зростання чисел і прочитати слово:
Е С О Л
2 1 4 3
СОНЯЧНІ ПРОМЕНІ
Утворити слова за променеподібними таблицями.
СНІ ЛІ
ОБІ ПИ
ДОГЛЯ ДАЄ ПАМ´Я ТАЄ
ВІДПОВІ ПРИВІ
ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери.
1) А М М Д А К Р К Т У Ш Г Т Ш (ДРУГ)
2) Т О О А К М Р М Я У Д А К Я (ТРУД)
3) Я Ш Щ Д Щ Ш Д Я А С П А О Р Т (СПОРТ)
4) С В О Я К Т Т З Н Я З В К Ц Е (СОНЦЕ)

ВІДШУКАТИ ПАЛІНДРОМИ
Паліндром – слово, вислів, який читається однаково зліва направо й справа наліво. Наприклад: око
ДІД ВІВ ВИМИВ АДА
КИТ НІС ВИЛИВ АННА
БІБ БІГ ВИШИВ АЛІСА
КОК ЛІГ ВИЇВ АЛЛА
ЖИР ВИВ ВИРИВ ПАВЛО
ЖАР СІВ ВИПИВ ПИЛИП
(СІНО НІС) (КІТ УТІК) (СИР І РИС)

ВПІЗНАЙ З ПЕРШОГО ПОГЛЯДУ
Швидко впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами.

ШК_Л_Р Г_Р_Б_ЦЬ ХВ_Л_Н_
ВЧ_Т_ЛЬ Ж_Р_В_ЛЬ С_К_НД_
ХЛ_Б_Р_Б С_Р_К_ Г_Д_Н_
ЛЬ_ТЧ_К В_Р_Н_ Т_ЖД_НЬ

ЧАРІВНИЙ ЛАНЦЮЖОК
Знайти в ланцюжку слова:

ЧЕТВЕРЕСЕНЬ ТЕМПЕРАТУРАДІОЛЕНЬ

ЗАКОДОВАНИЙ ТЕКСТ
Прочитати деформований текст.
ШІНА КИБАТЬ
Мій тота рапцює ан вазоді. ніВ ричать лтась. тоТа вітСланки – стер май оп редеву. ніВ борить лембі. У ліЮ тота - менписьник. А колМичин тота – карто.

НАШІ БАТЬКИ
Мій тато працює на заводі. Він варить сталь. Тато Світланки – майстер по дереву. Він робить меблі. У Юлі тато – письменник. А Миколчин тато – токар.

В першому семестрі 2 класу ми на кожному уроці працювали зі складовими таблицями. Кожна дитина одержувала таблицю і за командою вчителя читала рядки і стовпчики, складала слова зі складів, речення зі слів.
Для розширення кута зору працювали з таблицями Шульте і Лезера.
Сутність вправ за цими таблицями в тому, щоб показати олівцем записані в таблиці числа від найменшого до найбільшого не відриваючи погляду від центральної клітинки. Час роботи за таблицею Шульте – 25с., за таблицею Лезера – 50 с. В процесі роботи за цими таблицями в дитини збільшується поле зору.

ТАБЛИЦЯ ШУЛЬТЕ
21 5 20 2 8
13 23 9 14 12
24 10 1 19 17
16 7 18 25 6
3 15 4 11 22


ТАБЛИЦЯ ЛЕЗЕРА
1 28 12 29 9
11 24 33 25 32
30 41 6 47 18
19 35 43 3 39
36 5 38 13 48
26 4 44 31 8
42 37 14 22 49
17 20 7 2 34
23 45 40 15 50
10 21 46 27 16

На всіх уроках читання проводжу мовну розминку. Це можуть бути чистомовки, скоромовки, різні мовні ігри, дихальні вправи. Проводжу також артикуляційні розминки.
Наприклад:
Запросимо тишу – ц-ц-ц
Вітерець у лісі – ш-ш-ш
Прилетіли птахи –шук-шук-шук
Заспівав соловей –тьох-тьох-тьох
Тануть бурульки –кап-кап-кап
Дзюркоче вода у струмочку –дз-дз-дз

Скоромовок і чистомовок дуже багато в літературі, можна вибрати ті, які до вподоби. Дуже гарна книжка І.Є.Серпухової «Цікава дидактика», з якої можна брати багато матеріалу для мовних розминок. Багато чудових ігор з буквами і словами в книзі Ігора Січовика «Словограй» . Періодична педагогічна література теж пропонує багато цікавого матеріалу для розвитку навичок читання.

Пропоную вчителям початкових класів такі види читання на уроках для розвитку навичок читання:
1.Читання всього тексту
2.Читання, поділ на частини, складання плану
3.Читання за готовим планом
4.Читання, переказ
5.Читання учнем нового тексту, підготовленого вдома
6.Читання зі скороченням тексту
7.Читання ланцюжком по реченню
8.Читання ланцюжком по абзацу
9.Читання напівголосно
10.Читання, знаходження уривка до малюнку
11.Читання, відповіді на запитання
12.Знаходження в тексті уривка, який допоможе відповісти на запитання
13.Читання найкращого місця в оповіданні чи вірші
14. Знаходження речення за даним початком чи кінцем
15.Читання уривку, до якого можна підібрати приказку
16.Знаходження речення, за допомогою якого можна виправити помилку
17.Знаходження речення чи уривка, що відображає головну думку оповідання
18.Читання і знаходження правди і видумки
19.Читання і знаходження речень, які стали приказками.
20.Скласти сценарій діафільму
21.Читання, розповідь про те, що сподобалось, запам´яталось
22.Читання, встановлення причинно-наслідкових зв´язків
23.Як можна змінити назву?
24.Читання в особах
25.Читання, переказ за допомогою жестів, міміки
26. «Жива картина» (Один читає, другий мімікою реагує)
27.Знаходження уривка, який міг би прочитати ось такий чоловічок (веселий, сумний, здивований)
28.Знаходження уривку, який треба прочитати з презирством, , радістю і т.ін.
29.Знайти і прочитати речення зі знаком питання, оклику, комою, тире тощо.
30.Конкурсне читання віршів
31.Хто швидше знайде в тексті слово на задане правило?
32.Знайти найдовше слово
33.Знаходження і читання слів та виразів, за допомогою яких можна намалювати усний портрет.
34.Комбіноване читання (учитель – учні хором)

ЗАГРЕБЕЛЬНА Т.Д.
Категория: Методичні рекомендації | Просмотров: 437 | Добавил: Tamara | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Июнь 2015  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Copyright MyCorp © 2025
Бесплатный конструктор сайтовuCoz